zorgaanbieders: online zorg regelen handig voor patiënt

Online zorg regelen: oriëntatie, vergelijken, afspraak plannen, resultaten volgen en afhandelen. Online regelen is handig voor de patiënt.

Op allerlei gebieden doen mensen steeds meer online. Dat is handig. Ook rond de zorg wordt er door de patiënt steeds meer online gedaan. En er komen nieuwe mogelijkheden. Hieronder enkele voorbeelden.

Keuzeinformatie. Een patient, die een medisch specialist wil kiezen, heeft keuzeinformatie nodig. Reviewsites vergelijken vaak op basis van procesindicatoren en systeemindicatoren. Voor sommige behandelingen worden zorguitkomsten al meegenomen in de vergelijking van medisch specialisten. Op zorgkaartnederland.nl vindt de oriënterende patiënt oordelen van andere patiënten over medisch specialisten. Op zieknhuischeck.nl kunnen patienten de kwaliteit van ziekenhuizen vergelijken.

Informatie over ziekte of aandoening. Op ziekenhuissites is deze informatie wisselend te vinden. Op internet is veel informatie over ziektes en aandoeningen beschikbaar, alleen is de betrouwbaarheid van de informatie door de patiënt lastiger te beoordelen. Een betrouwbare keuzehulp bij diagnose en behandelopties zou de oriënterende patiënt helpen.

Diagnose en behandeling. Afspraken plannen kan op de meeste ziekenhuisportals. De medisch specialist krijgt van de huisarts een bericht over de doorverwijzing en vraagstelling. De medisch specialist kan niet beschikken over het actuele digitale patiëntdossier van de huisarts. Bij veel ziekenhuizen kan de patient tijdens de diagnose en behandeling het eigen patientdossier raadplegen. De patient kan hiermee verslagen en uitslagen nog eens nalezen. Dit is een belangrijke verbetering. Tussendoor vragen stelen aan de medisch specialist is een volgede stap. Een e-consult via beeldverbinding op afstand is sommige ziekenhuizen al mogelijk.  Dit bespaart de patient veel tijd besparen met heen en weer reizen naar het ziekenhuis.

Overdracht en nazorg. Na beëindiging van de behandeling stuurt de medisch specialist een bericht naar de huisarts. Voor de zorgcontinuïteit is het van belang dat de huisarts goed en tijdig op de hoogte is. Bij sommige huisartsen kan de patiënt kan zijn eigen dossier al digitaal raadplegen, net als in ziekenhuizen. Dit is een belangrijke verbetering. Patienten kunnen afspraken nog eens rustig nalezen.